More

    Betapa buruknya tidak pernah mencuci selimut atau selimut anda?

    -

    Kredit Imej: Morefit.eu Kreatif

    Betapa buruknya itu? Menetapkan rekod terus pada semua tabiat dan tingkah laku yang anda dengar mungkin tidak sihat.

    Dalam artikel ini

    • Kesan
    • Bila hendak mencuci
    • Cara mencuci
    • Pokoknya

    Mencuci selimut besar atau besar yang besar mengambil lebih banyak kerja daripada membasuh kepingan anda. Jadi jika anda tidur dengan lembaran penghalang, adalah pencucian biasa walaupun semua yang diperlukan?

    Iklan

    Pakar berkata ya. Anda tidak semestinya perlu mencuci selimut atau selimut anda seberapa kerap anda mencuci lembaran anda (yang sepatutnya berlaku sekali seminggu, untuk rekod). Tetapi terlalu lama tanpa membersihkannya, berpotensi memburukkan lagi masalah kesihatan dan mempengaruhi tidur anda. Dalam sesetengah kes, ia mungkin menjadi penyebab tersembunyi dari jerawat yang menjengkelkan.

    Video hari itu

    Berikut adalah berapa kerap anda perlu melemparkan selimut atas ke dalam basuh. Selain itu, sama ada ia adalah baik untuk mencuci selimut atau selimut di rumah.

    Iklan

    Kami mengesyorkan

    Healththe 9 item utama Amazon Prime untuk manfaat homeHealth3 yang lebih sihat dari air lemon, dan 5 tuntutan untuk menghentikan mempercayai apa yang dimaksudkan dengan “iu” bermakna dalam vitamin?

    Kesan sampingan yang mungkin dari penghibur atau selimut yang kotor

    Jadi, apa sebenarnya yang boleh berlaku apabila selimut besar anda tetap tidak dibasuh di atas katil anda untuk peregangan yang panjang? Menurut pakar, berikut adalah dua kebimbangan besar untuk dipertimbangkan.

    1. Pendedahan kepada alergen atau tungau debu dapat mempengaruhi tidur anda

    Melangkah ke arah yang panjang tanpa membasuh penghibur atau selimut anda bermakna terdapat lebih banyak masa untuk tungau debu – makhluk mikroskopik yang memakan sel -sel kulit mati – untuk berkumpul di tempat tidur anda, kata Jeanne Lomas, Do, Pengarah Alergi & Imunologi di Alergi Wellnow.

    Baca juga  Inilah Sebabnya Butang Perut Anda Berbau Buruk

    Iklan

    Sekiranya anda berada di antara 20 juta rakyat Amerika dengan alahan hama habuk, itu bermakna ruang tidur anda mencetuskan gejala seperti bersin, mata berair atau gatal, kesesakan, titisan postnasal atau batuk, mengikut Perpustakaan Negara Perubatan.

    Kami mengesyorkan

    Healththe 9 item utama Amazon Prime untuk manfaat homeHealth3 yang lebih sihat dari air lemon, dan 5 tuntutan untuk menghentikan mempercayai apa yang dimaksudkan dengan “iu” bermakna dalam vitamin?

    Sekiranya anda mempunyai asma di atas alergi hama debu, anda mungkin juga mengalami ketegangan mengi atau dada.

    Alergen lain boleh membina serat penghibur atau selimut anda yang tidak dicuci juga. Fikirkan: Dander dari haiwan kesayangan yang suka melompat di atas katil anda, atau debunga yang dikesan dari pakaian atau kasut anda, kata Dr. Lomas.

    Iklan

    Gejala -gejala ini boleh, tidak mengejutkan, menjadikannya lebih sukar untuk mendapatkan rehat malam yang baik dan boleh membuat anda lebih cenderung untuk merasa mengantuk pada siang hari, mencadangkan kajian Mac 2022 dalam ‌ alahan, asma & imunologi klinikal ‌.

    Anda juga mungkin menyedari bahawa anda berasa sangat buruk pada waktu pagi. “Gejala mungkin menjadi perkara pertama yang paling teruk pada waktu pagi jika anda telah menghirup alergen sepanjang malam,” kata Dr. Lomas.

    Iklan

    Iklan

    2. Anda boleh mendapatkan jerawat

    Walaupun anda tidak mempunyai alahan, tidak kerap mencuci selimut atau selimut anda mungkin menyebabkan masalah untuk kulit anda.

    “Mungkin ada peluh peluh, bakteria dan kotoran yang boleh menyebabkan liang -liang dan kepekaan tersumbat,” kata Marisa Garshick, MD, Penolong Profesor Dermatologi Klinikal di Cornell – Pusat Perubatan New York Presbyterian.

    Iklan

    Itu benar terutamanya jika anda sering tidur dengan solek atau tanpa membasuh wajah anda, atau jika anda tidur ketika anda berpeluh, tambahnya.

    Baca juga  4 kali anda harus selalu membawa seseorang bersama anda ke temujanji doktor dan mengapa ia dapat membantu

    Oleh itu, jika anda melihat peningkatan dalam jerawat, tempat tidur anda boleh menjadi faktor penyumbang.

    Berapa kerap membasuh penghibur atau selimut anda

    Kekerapan yang betul bergantung pada jenis selimut yang anda gunakan. Selimut selimut biasanya perlu dibasuh lebih kerap daripada sisipan selimut atau selimut kerana ia sering digunakan tanpa lembaran penghalang dan datang dengan lebih banyak hubungan langsung dengan kulit anda. Dalam hal ini, masuk akal untuk mencuci selimut sekali seminggu bersama -sama dengan kepingan dan sarung bantal anda, mengesyorkan Asma dan Alergi Yayasan Amerika (AAFA).

    Iklan

    Jika anda menggunakan penghibur dengan lembaran penghalang di bawahnya, anda boleh lari dengan mencuci lebih kerap. Cadangan berkisar setiap bulan atau dua hingga beberapa kali setahun.

    “Ia sangat bergantung kepada orang itu,” kata Dr. Loma. “Sesetengah orang mungkin sangat sensitif terhadap hanya sedikit alergen, sementara yang lain boleh pergi berminggu -minggu tanpa mencuci pakaian tidur dan tidak mempunyai gejala sama sekali.”

    Iklan

    Cara mencuci selimut atau selimut anda

    Cara terbaik untuk mencuci tempat tidur anda adalah dengan mengikuti arahan pengilang pada label. Kebanyakan masa, tidak mengapa untuk mencuci selimut atau selimut di mesin basuh dan pengering anda di rumah dengan detergen biasa, selagi item itu tidak kering sahaja, menurut Maytag. (Itu juga berlaku untuk selimut yang dipenuhi dengan ke bawah.)

    Iklan

    Sekiranya anda mempunyai mesin basuh atau pengering saiz standard, ia sepatutnya dapat menampung selimut anda.

    Pastikan untuk membasuh penghibur atau selimut anda dalam air panas (130 darjah F atau lebih tinggi) untuk membunuh hama debu, AAFA mengesyorkan.

    Mengeringkan tempat tidur pada api yang tinggi adalah ideal untuk menghilangkan sebarang alergen yang berlarutan, menunjukkan Dr. Lomas. Tetapi haba yang rendah akan menjadi lebih lembut pada kain dan boleh memelihara kehidupan selimut anda.

    Baca juga  Mengapa kulit anda menjadi lebih kering seiring dengan usia anda dan apa yang harus dilakukan mengenainya

    Gunakan tetapan yang besar jika pengering anda mempunyai satu, yang akan membantu selimut besar dan selimut kering lebih merata, Maytag mengesyorkan.

    Jadi, betapa buruknya tidak pernah membasuh penghibur atau selimut anda?

    Tidak setiap orang akan mengalami kesan negatif daripada tidak mencuci selimut atau selimut mereka, kata Dr. Lomas dan Dr. Garshick.

    Tetapi jika anda mempunyai alahan atau asma, atau kulit anda nampaknya terdedah kepada kepekaan atau jerawat, tidur dengan selimut yang tidak dicuci dapat membuat masalah lebih buruk.

    Betapa buruknya tidak pernah mengubah bantal anda?

    Bymolly Triffin

    Betapa buruknya tidur di tilam lama?

    Bymarygrace Taylor

    Betapa buruknya tidur dengan tampon?

    Bysara Youngblood Gregory

    Iklan

    Iklan